8 textových trapasov vašej Homepage

105x

Často robím konzultácie k textom – v eBooku, v článkoch, aj na webe.

Všimla som si, že na vstupnej stránke mnohých webov (Homepage) sa objavujú stále tie isté chyby, ktoré odháňajú klientov … a ako ináč, súvisia s textom.

Vstupná stránka vášho webu (Homepage) je bránou k srdcu vašich klientov. Klient vstúpil.

Zdrží sa? Nakúpi? Alebo si povie: rýchlo preč odtiaľto!

Existuje 8 dobrých dôvodov, prečo z vašej vstupnej stránky zuteká. Prvý dôvod, PREČO strácate klientov už na tejto vstupnej stránke je:

👣
1. VŠETKO JE V POHYBE

Ľudia si na váš web prišli pre informácie a chcú ich nájsť hneď. Ale! objavia tam úvodný obrázok alebo text, ktorý prilieta a odlieta a je veľmi ťažké prečítať si, o čom hovorí. Možno sú tie informácie pre nich kľúčové, ale čakať sa im nechce.

Toto sa mi fakt stalo pri jednej textovej konzultácii: v úvodnom odstavci jedného webu sa striedali 3 lietajúce okná s textom – aby som vôbec zachytila, o čom text je a skontrolovala ho, musela som si počkať na každý zvlášť, urobiť si z neho fotku a až potom som si konečne prečítala, čo chcel autor povedať.

👣

Z predchádzajúceho už vieme, že „Ľudia si na váš web prišli pre informácie a chcú ich nájsť hneď“. HEURÉKA! Našli ich, aj by sa radi dozvedeli viac, ale ouvej, nevedia, ako sa k nim dostať.

2. ŽIADNA AKCIA

A tým nemyslím zľavu na produkt, ale Výzvu k akcii hneď v úvode – také kúzelné tlačítko, ktoré pošle klienta k vašim službám alebo eshopu.

Toto sa mi fakt stalo pri jednej textovej konzultácii: FAKT, nekecám, úvodný text ma zaujal, bola som odhodlaná kliknúť „niekde“, aby som si o ponuke prečítala viac, ale nebolo kde … Nič! Žiadne tlačítko, žiaden link na preklik?!

Nenúťte klienta premýšľať, či možno – asi – určite niekde ďalej nájde … Lebo vy neviete, či sa rozhodne scroolovať dolu po stránke a hľadať kúzelné tlačítko. Umožnite mu urobiť akciu hneď, vyriešte rozhodnutie zaňho. LEBO: Udržať jeho záujem, aby zostal čo najdlhšie na vašom webe, to je cieľ celej Homepage! 🙂

👣

3. CELÉ JE TO O VÁS

Viete, kto je na vašom webe najdôležitejší? Žiaľ, veľa online podnikavcov si myslí, že k tomu, aby predali svoje služby alebo produkty, potrebujú hneď na vstupnej stránke webu podrobne vysvetliť, kto sú a čo presne robia, čo všetko vedia a dokážu, o náročných a niekoľkostupňových štúdiách v zahraničí, o spolupráci s x známymi firmami a získaní x titulov … ale ani čiarka o tom, ako to naozaj pomôže klientovi. Bodka. Klient odchádza.

Toto si zapamätajte, je to mega dôležité:

V úvode Homepage VY klienta vôbec nezaujímate! Má problém, na vašej Homepage sa ocitol preto, že ste ho niečím zaujali – čo to bolo? Článok? Magnet? Váš komentár v niektorej FB? Takže mu okamžite povedzte, čo preňho máte! Dajte mu riešenie – vaše služby alebo produkt. Vysvetlite mu, ako mu to pomôže. Až keď zistí, či a ako mu môžete pomôcť, začne sa zaujímať o váš príbeh. Ten si ale schovajte na stránku s príbehom.

👣
4. TY-MY-VY

V textoch miešate jablká s hruškami – raz sa prihovárate klientovi TY, potom VY a do tretice sa objaví aj nejaké MY, čím mizne nádych vašej profesionality a klient môže byť z toho mierne vyšinutý.

Toto sa mi fakt stalo pri jednej textovej konzultácii:

Prečítajte si krátku upútavku jednej cestovky na pobyty na Slovensku. Slovesá v tejto upútavke som zvýraznila prečiarknutím, aby ste lepšie pochopili, kde sú tie textové jablká a hrušky:

Poď s nami preskúmať najkrajšie zákutia slovenských hôr. Oddych bude to druhé, čo získate cestovaním s nami. Ľudia často zabúdajú, že ak uprednostníme seba, prioritne získame náskok pred stresom a únavou. Preto si dovoľte namiešať elixír pohody a vyrazte za zážitkami s nami.

👣
5. EXPERTNÁ VETA

Klient sa má dozvedieť, kto ste – ale zabudnite na slohovú prácu typu „študovala som tam a tam, spolupracovala som s tým a tým“. Jednou – dvoma vetami povedzte, v čom ste expert a ako pomôžete vyriešiť klientov problém.

Toto sa mi fakt stalo pri jednej textovej konzultácii:

V časti Homepage je miesto, kde sa treba klientom predstaviť – krátko, výstižne a pútavo. Kým som nezačala robiť textové konzultácie, neverila som, koľko podnikateľov má problém sformulovať o sebe 2-3 vety tak, aby v nich vystihli kto sú a ako dokážu pomôcť klientovi. Stačí si odpovedať na 3 otázky.

Toto je moja expertná veta: Som EXPERT NA TEXTY. Poviem vám, či tie vaše hovoria rečou vášho klienta a primiešam do nich ingrediencie, aby sa stali preňho bestsellerom. Viac o mne si prečítajte v mojom príbehu >>>

Pravdou je, že aj táto veta sa vyvíja, ako sa vyvíjajú vaše služby a produkty. Nie je to dogma, ktorú si vytvoríte 1.deň vášho podnikania a potom vás sprevádza nasledujúcich x rokov.

👣

Ste expert a chcete pomáhať svojim klientom. Aký je váš slovník? Hovoríte rečou vášho klienta?

6. SLOVNÍK CUDZÍCH SLOV

Vo svojom fachu ste odborník, ináč by ste nepomáhali svojim klientom. Odpustite si ale výrazy a frázy, ktorým klient nerozumie, najmä, ak je na vašom webe prvýkrát. Odborný výraz raz za čas je v pohode, ak k nemu priložíte aj krátke do-vysvetlenie alebo preklad tak, ako ja pri slove Homepage.

Aj toto som si prečítala na jednej vstupnej stránke webu:

… naša najširšia ponuka sú prestupové škridly, strešné membrány, dokončovacie a hrebeňové pásy …. odvetranie, anténneho prestupu alebo systému oddymenia turbokotla …

🙂 Hm, ale ja som na vstupnej stránke tohto webu hľadala len utvrdenie, že strecha, ktorú mi pomôžu vyskladať, bude skvelou dlhoročnou istotou pre moju rodinu … (o tom viac v bode 8).

👣
7. NECHÁTE KLIENTA ODÍSŤ

Klient si u vás čo-to počítal, prebehol úvodnú stránku a povedal si, že sa k vám ešte vráti … niekedy v budúcnosti. Možno áno, možno nie. Vráti, ak sa o to postaráte! Dajte mu niečo zdarma, čím mu okamžite pomôžete a získate naňho kontakt.

A toto sa mi fakt stalo pri jednej textovej konzultácii:

Na celej Homepage nebola jediná výzva k tomu, aby som tam nechala svoj e-mail: nijaký magnet, nijaký formulár na zasielanie noviniek … no proste riadne podnikateľské faux-pas.

👣

8. BEZ EMÓCIE

Vaše texty sú bez emócie – totiž „nechytia klienta za srdce“. Kupovali ste si niekedy diár? A čo vám sľubovali? Len ďalší zošit na zapisovanie dôležitých termínov, alebo miesto, ktoré vám do detailov naplánuje schôdzky, aby vám zostal čas na to, čo je dôležité? Započúvajte sa niekedy do reklám v telke 🙂 a vnímajte, ako sa vám zbiehajú slinky (na chipsy), ako vonia vaša pokožka (po kréme na telo), ako si užívate to ticho pri vysávaní (robotický vysávač) … Ak nájdete spôsob, ako zapojiť do textov zmysly, máte vyhrané!

Toto som si fakt prečítala na Homepage 3 firiem, ktoré navrhujú interiéry:

1) celé zle: „Interiérový dizajn – byty / domy / nebytové priestory / nábytok na mieru – od návrhu po realizáciu.“

2) trochu lepšie: „Navrhneme nový interiér a zladíme všetkých remeselníkov tak, aby celý proces trval čo najkratšie.“

3) celkom dobré: „Vytváříme kanceláře, do kterých je radost chodit.“

Ktorá z týchto viet by vás udržala na ich Homepage najdlhšie?

👣

Tak čo poviete? Na jednu stránku webu je tých trapasov naozaj dosť a ako ste videli na príkladoch z mojich konzultácií, dejú sa pomerne často.

Spracovala som ich preto do jednoduchého zoznamu, aby ste ich mali pekne po ruke. Kedykoľvek pri kontrole svojej Homepage ich stačí len odfajknúť.

Stiahnite si CHECK LIST a rozhodne svoju Homepage skontrolujte!

konzultácie k textom - v eBooku, v článkoch, aj na webe


Ak ste sa rozhodli so vstupnou stránkou vášho webu niečo urobiť ihneď, objednajte si konzultáciu, v kalendári si vyberte termín a ja sa môžem pustiť do lustrovania:

  • vstupnú stránku vášho webu si prezriem ako váš klient a urobím si poznámky, čím ma jej texty zaujali alebo odradili
  • urobím rýchlu analýzu kľúčových slov – teda slov, ktoré by som v súvislosti s vašou témou hľadala ako váš ideálny klient – a pripravím niekoľko návrhov na texty pre vašu Homepage

Potom sa stretneme na Zoome a ja vám poviem, čo som objavila + dostanete odo mňa návrhy na zmeny textov.


Máte iné otázky o vašich textoch? Pridajte sa do FB skupiny, kde sa môžete opýtať na čokoľvek o gramatike, štylistike alebo obsahu vašich eBookov alebo textov na webe.

Monika Gahérová, expert na texty

email: monika@pocitacprezeny.sk
kurzy a návody: www.pocitacprezeny.sk
úpravy, audit textov: www.expertnatexty.sk 
tel.: +421 911352892